Wiedźmińskie

Siedliszcze

W świetle reflektorów #2 – Damien Monnier – Senior Gameplay Designer

Czy kiedykolwiek jakiś fan czy osoba nie związana projektem Cię zainspirowała tak, że pomysł czy koncepcja brzmiała na tyle dobrze, żeby zaimplementować ją w grze?
Nie powiem, że nie. Fani, których spotykamy na naszej drodze są często pełni pozytywnego feedback’u i nawet jeśli niektórzy wspominają rzeczy, które mogłyby być zrobione lepiej w Wiedźminie 2, często jest to coś, co już zaadresowaliśmy w Dzikim Gonie. Jest to budujące.

Jak to jest pracować przy tak gigantycznym projekcie i być odpowiedzialnym za tworzenie czegoś, wobec czego tak wielu ludzi będzie miało tak wysokie oczekiwania?
Jest ciężko ponieważ chcemy usprawnić poprzedni tytuł ale jednocześnie nie możemy stracić tego, co było esencją Wiedźmina 2. Musimy więc ciągle pytać samych siebie „czy to pasuje do Wiedźmina?”

Jakie były trudności, które napotkałeś podczas balansowania rozgrywki?
Brak skalowania poziomów… i sama skala gry.

Chciałbym się dowiedzieć więcej nt. mini-gry Gwint[…]
Zaczynamy z podstawową talią Północnych Królestw. Zawiera ona minimalną ilość kart potrzebnych do gry. Potem możemy znaleźć więcej kart wśród łupów, możesz wygrać je w karty, większość Kupców zagra z nami o jedną z kart, które posiada. Wszystkie karty są unikalne. Możemy również brać udział w zawodach – są to jedyne w swoim rodzaju zawody więc musimy być pewni, że zgłaszamy się do nich gdy jesteśmy na to gotowi. W zawodach tych biorą udział wszyscy topowi gracze z Północnych Królestw. : )

Co było Twoją ulubioną częścią projektowania Gwinta?
Faza prototype. Wydrukowałem 4 podstawowe talie naszych frakcji. Graliśmy nimi w kółko by wszystko dopracować.
Jakie przyjąłeś podejście do projektu kart Gwinta w grze? Czy jest on podobny to fizycznych kart czy karty są specjalnie dopasowane do gry pod kątem świata gry i okresu, w którym ta się toczy?
Generalnie dostałem następujące ograniczenia: 1) Gwint musy być szybki, nie więcej niż 10 minut na grę; 2) musi to być gra o starciu 2 armii(tak jak to było w książkach); 3) i musi pasować do mitologii Wiedźmina. Jeśli chodzi o „immersję” było ok pomimo tego, że karty miały wizerunki postaci z gry(włączając kozacką kartę Geralta) ponieważ podczas gry bardziej chodzi o Ciebie grającego przeciwko komputerowi niż o to, że gra Geralt. To, że widzisz te postaci na kartach niczego nie psuje. Początkowo nie mieliśmy zamiaru tego uwzględniać ale im więcej ludzie w biurze grali tym bardziej było jasne, że Geralt powinien mieć swoją kartę, podobnie jak inne postaci.

Czy możemy spodziewać się mini-gier, o których jeszcze nie wspominaliście?
Wydaje mi się, że ogłosiliśmy już wszystkie.
Jakie były przyczyny usunięcia kościanego pokera z Dzikiego Gonu, czy jest jakakolwiek nadzieja, że powróci?
Celem było stworzenie nowej mini-gry. Stworzyliśmy Gwint, który zajął miejsce tzw. „szybkiej gry”, w którą grasz przeciwko przypadkowym ludziom o karty lub złoto.
Kilka pytań o rozwój postaci: Czy przechodzenie na wyższy poziom automatycznie zwiększa jakiekolwiek statystyki Geralta? Czy wpływa tylko na typ wyposażenia i umiejętności jakie Geralt ma do dyspozycji?
Statystyki Geralta rosną na poziomie Normalnym i Łatwym, na Trudnym i Mrocznym większe skupienie jest na wyposażeniu.

Czy Geralt reaguje na warunki atmosferyczne, na przykład czy może zginąć gdy jest za zimno(np. w zimnej wodzie czy burzy śnieżnej)?
Nie. Może w pewnym warunkach ale tu mówimy o wydarzeniach związanych z Questami.

Czy zwierzęta mają swój własny ecosystem i nawyki? Na przykład, czy są one równomiernie „umieszczone” w grze czy spotykamy je w pewnych środowiskach i porach dnia?
Ekosystem bierze wiele rzeczy pod uwagę, zwierzęta rozmieszczone są tam gdzie to ma sens. Wokół nich będą działy się rzeczy, które jest przemieszają. Jest to bardzo organiczny system i ma on wspierać inne elementy mechaniki, które mamy w grze. Ostatecznie zwierzęta są po to by dodać życia.

Czy banki w Novigradzie będą funkcjonalne(tak, że będziemy mogli tam wejść i zdeponować/przechować złoto lub znaleźć jakiś dziwny quest) czy będą tylko na pokaz?
Możemy używać banku do wymiany pieniędzy(w grę wchodzi kilka walut) czy nawet do brania pożyczek.

Czy Geralt może się upić w grze? Co to do diabła jest „mrugnięcie” (blink)?
Tak. Jest to jedna z umiejętności Ciri.

Czy istnieje system podarunków? Na przykład, gdy brakuje nam złota, czy możemy przekupić Babcię jakąś Białą Mewą lub ładnym szmaragdem by opowiedziała nam jakieś historie czy plotki?
Możemy przekupić strażników jeśli chcemy się dostać do pewnych miejsc na przykład, miejsc, w których nie powinniśmy być. Czasami możemy użyć Axii podczas dialogu by uzyskać informacje od osób, które nie współpracują tak jak powinny. : )

Odnośnie Płotki i tego, gdy ją wzywamy. Czy będzie to ten sam koń, na którym Geralt jechał ostatnio, tego samego koloru, czy za każdym razem gdy Geralt gwizdnie pojawi się całkowicie przypadkowy koń?
To zawsze jest ona ale możemy jeździć na innych. Możemy spędzić wiele czasu na dostosowywaniu konia przy pomocy nowych przedmiotów(niedługo zaczniemy je tworzyć w ramach naszych darmowych DLC).

Podoba mi się, że HUD podpowiada mi godzinę ale dlaczego pokazuje również pogodę? Czy to nie jest oczywiste?
Dobre pytanie. Pogoda jest ważna jako, że może również wpływać na potwory. Tak więc jeśli pada lekki deszcz moglibyśmy pomyśleć „hmm, to lekki deszczyk, będzie dobrze” i po chwili zostać zniszczonym przez utopce na przykład. Zamiast tego więc patrzymy i widzimy, że gra mówi nam w znaczący sposób „taka jest w tej chwili pogoda, więc uważaj”. Szybkie spojrzenie i już wiemy co powinniśmy brać pod uwagę.

W jaki sposób aktywujemy sekcje z Ciri? Automatycznie, gdy gracz osiąga pewien punkt scenariusza czy gracz musi je odblokować i uaktywnić? Czy sekcje z Ciri bardziej skupiają się na walce czy na dialogach i podejmowaniu decyzji?
Sekcje z Ciri włączają się w konkretnych momentach gry. Mają zarówno walkę jak i dialogi, naprawdę są takie….inne, szczególnie walka. Jestem wielkim fanem tego kogoś, kto zdecydował się to zrobić. To tak jak z typową „księżniczką w opałach”, tylko tu grasz jako księżniczka i całkowicie wszystkim dokopujesz.

Czy potwory mogą atakować miasta/wioski czy może odradzają się i poruszają tylko pośród dziczy? Czy potwory walczą między sobą lub z bandytami?
Potwory mogą podejść trochę zbyt blisko ale miasta mają strażników, którzy pomogą. Dość szybko okazało się, że potwory mogą naprawdę namieszać wokół miast, w których rozmawiamy z ludźmi, dostajemy questy ale chodzi o to, że to nie działało gdy wracałeś by zakończyć quest i wioska była atakowana przez potwory. To może i fajne ale jednocześnie oznacza, że nie możemy zakończyć quest’a i nie dostaniemy XP więc jest to drażniące. Strażnicy będą mieć wszystko pod pewną kontrolą. Jednak w dziczy, wszystko może się zdarzyć.

Czy w walce jest element skradania się? Jeśli tak, czy możemy wykonać jakieś specjalne ataki na niczego nie podejrzewających przeciwnikach?
Nie. Ale jeśli użyjesz na wrogu Axii masz większą szansę wykończenia go jednym ciosem.

Czy w grze mamy tzw. znajdźki(przedmioty do zebrania/kolekcjonowania)?
Oprócz kart do Gwinta, nie. Za to dużo broni.

Co najbardziej lubisz robić w grze?
Pierwszą rzeczą, jaką robię gdy widzę wioskę to odnalezienie tablicy ogłoszeń i przeczytanie historii tam zamieszczonych. Mogę tam nie tylko znaleźć questy; te historie czy krótkie notatki naprawdę pomagają zrozumieć jakiego typu ludzie mieszkają w tej wiosce. Uwielbiam „immersję” w naszej grze, mówiłem to już wcześniej ale uważam, że nasz zespół pisarzy wykonał znakomitą pracę pisząc te wszystkie małe rzeczy. Drugą rzeczą jaką robię po przeczytaniu tablicy jest uganianie się za gęsiami i udawanie, że jestem Wiedźminem-gigantem.

Czy możesz wyjaśnić jak działa system trwałości broni?
Gdy broń jest uszkodzona zadawane obrażenia są mniejsze, można ją reperować na bieżąco niektórymi przedmiotami albo odwiedzić kowala.

Czy będziemy mieli możliwość zresetowania umiejętności w jakimś momencie gry, tak jak to miało miejsce w Wiedźminie 2?
Tak, ale utracimy wtedy rzeczy, które zdobyliśmy w miejscach mocy.

Czy gra posiada jakiekolwiek statystyki, ile czasu graliśmy, ile questów zrobiliśmy?
Możemy sprawdzić questy, które wykonaliśmy i przeczytać krótki tekst, który podsumowuje to czego się dowiedzieliśmy.

Jak będzie reagował świat na pojawienie się Geralta, np. z trofeum po jakimś potworze, czy ludzie będą to komentować?
Ludzie ciągle komentują Geralta, w końcu jest odmieńcem. To, że masz ze sobą trofeum nie zmienia sposobu w jaki ludzie nam ubliżać.

Jakie są funkcje wiedźmińskiego medalionu?
Wibruje gdy w pobliżu jest coś magicznego, coś co wymaga Twojej uwagi. Bardzo przydatne szczególnie podczas questów czy eksploracji. Jego wibracje dadzą Ci znać, że musisz użyć Wiedźmińskich Zmysłów by przyjrzeć się czemuś bliżej.

Czy w porównaniu do Wiedźmina 2 będziemy mieli więcej zagadek?
Cóż, mamy więcej questów więc technicznie rzecz biorąc mamy więcej zagadek ale nie sililiśmy się na stworzenie gry logicznej, jeśli wiesz o co mi chodzi.

W jaki sposób utrzymujesz ten sam poziom radości z rozgrywki podczas tak ogromnej gry jak Wiedźmin 3, w którą będziemy grali godzinami. W jaki sposób utrzymać wrażenie świeżości po 70-80 godzinach rozgrywki? Jestem fanem serii więc zagram więcej niż raz by w pełni doświadczyć opowieści ale czy chciałbym to zrobić z powodu rozgrywki, samego uczucia grania w tę grę?
Szczerze mówiąc gdy gram nadal łapię się na wsłuchiwaniu się w NPC’ów, którzy rozmawiają o czymś czego nigdy wcześniej nie słyszałem. Wiele wysiłku włożyliśmy także w ich wygląd więc nie mamy tylko 4 modeli użytych dla 200 z nich na przykład. Questy są także zawsze świeże, nawet te mniejsze. Również POI(Points of Interest), które mamy w naszym świecie; rzeczy, które widzimy dookoła, zawsze jest gdzieś wieża, formacja skalna, coś w oddali co chcesz sprawdzić i na swojej drodze tam spotkasz ludzi i potwory. Nasza gra bardzo rozprasza moją uwagę. Jest tyle do zrobienia ale nie czuje się w tym ciężaru, po prostu naturalnie kończy się to eksploracją. Zawdzięczamy to temu, że każda osoba z zespołu upewniła się, że ich część układanki jest wystarczająco solidna by obroniła się sama i gdy poskładamy wszystkie te części układanki do kupy otrzymamy naprawdę solidne doświadczenie i ostatecznie grę, która bawi nawet jeśli nie rozgrywamy questów.

Z tego co widziałem na filmikach z rozgrywki regeneracja HP jest bardzo szybka – czy to z powodu włączonych cheatów czy tak jest w grze? Jeśli będę grał na innym poziomie trudności czy będę musiał się martwić o używanie mikstur by mieć lepszą regenerację zdrowia? Z tego co wiemy do tej pory mikstury będą konieczne na wyższych poziomach trudności ale jak będzie na średnim?
Haha dobre oko. Właściwie zależy który filmik masz na myśli ale mamy 2 gości, którzy nagrywają je w większości przypadków, Pixel(nie jest to jego prawdziwe nazwisko) i Wnęk(jego prawdziwe nazwisko). Obydwaj są znakomitymi graczami, Wnęk jest w rzeczywistości topowym graczem w CS-a. Mimo to zawsze mają przy sobie jakieś super mikstury by upewnić się, że nie muszą nagrywać od nowa jeśli zginą. Jeśli chodzi o regenerację paska zdrowia(bez użycia mikstur), może było to wcześniejsze wideo gdzie nie była to finalna wersja, a może grali na Łatwym poziomie trudności.

Chodzą plotki, że w grze jest około 70 unikalnych gatunków potworów. Jak trudno było stworzyć unikalny system rozgrywki dla każdego z nich? Czy spotkamy dużo stworzeń z szalonymi umiejętnościami jak hipnotyzujące oko Biesa czy mgła… Mglaka?
Wszystkie mają swoje własne małe rzeczy nawet te, które należą do tej samej rodziny(np. utopce). Moim ulubionym obecnie jest mglak, a raczej mglaki ponieważ zwykle pojawiają się one w grupach. Widzimy wznoszącą się mgłę i jakieś blade postacie otaczające nas nagle. Potem podchodzą i nagle materializują się tuż obok nas. Dziwaczna sprawa. Teraz gdy widzę naturalną mgłę wyciągam miecz i rozglądam się na wszelki wypadek.

Czy wszyscy NPCe będą reagować na kradzieże?
To zależy, czy się tym przejmują czy nie. Niektórzy będą, niektórzy nie – zależy kim są, gdzie, czy są właścicielami sklepów itd…

Podobno podczas jednym z eventów hands-on Geralt zeskoczył z wieży na siano i zginął. Geralt jest gorszy w skakaniu niż Ezio?
Haha naprawdę? Nie pamiętam tego, mmm generalnie możemy się przeturlać żeby zamortyzować upadek więc ta osoba chyba zapomniała o tym przy lądowaniu.

Jakie rodzaje lotu ptaków zostały zaimplementowane?
Każda grupa ma swoje AI i lata zgodnie z wzorcami ich prawdziwych odpowiedników. Wróble latają nisko i a grupach, rozdzielają się by potem się znów zbliżyć i będą latać wokół pewnych obszarów, w których można by się ich spodziewać. Niektóre kruki są używane przez Leszego więc są nieco mniej naturalne i nieco bardziej… zabójcze.

Jak długo trwa cykl dnia i nocy przeliczając na prawdziwy czas?
Z pamięci jest to nieco ponad 3 godziny dla 48 godzin. Jest to naprawdę fajne. To dobra szybkość, która pozwala na obserwowanie jak pewne miejsca budzą się i kładą się spać, zmieniają się wokół Ciebie, bez wrażenia, że musisz grać godzinami w nocy.

Skoro pozbyliście się tradycyjnej koncepcji poziomów trudności(wyższy poziom – wrogowie mają więcej punktów życia i zadają więcej obrażeń) czy możesz powiedzieć jak dokładnie działają ustawienia poziomu trudności? Więcej przeciwników w grupie? Lepsze AI? Czy może połączenie tych dwóch i coś więcej?
Więcej HP i więcej obrażeń z naciskiem na obrażenia, chodzi bardziej o to, by gracz był dobry niż żeby oni byli workami treningowymi. Nie można również regenerować HP podczas walki LUB medytacji na Trudnym i Mrocznym. Dostajemy również mniej XP.

Jak długo trwa degradacja broni i zbroi?[…]Czy musimy odwiedzić rzemieślnika by je naprawić czy Geralt może to zrobić sam podczas medytacji?
Czasy degradacji całkowicie różnią się między przedmiotami, nie jestem w stanie podać przybliżonej średniej. Powiedzmy, że są wystarczające by nie stać się bólem tyłka ale żebyśmy jednocześnie byli ostrożni przy craftingu/kupowaniu przedmiotów. Napraw mogą dokonywać ludzie lub możemy zabrać ze sobą zestawy tak, żeby nie było sytuacji, że jesteśmy gdzieś na pustkowiu, robi się ciemno, otaczają nas potwory a my mamy tylko miecz, który nie przetnie kiwi na pół.

Dlaczego powtarzasz, że masz zamiar grać w TW3 na PS4? Jaka jest prawdziwa przyczyna?
Nie mam Xboxa a mój PC ostatnio zachowuje się dziwnie, de facto padł mi 2 dni temu kiedy próbowałem zagrać w Pillars of Eternity. Mam również fajną sofę. Możecie oczywiście swobodnie ofiarować jakiekolwiek części do PC. <3

Jakie gry kochasz i uważasz za legendarne?
Baldur’s Gate, Red Dead Redemption I TFC. W TFC i TF2 byłem w klanach grając co noc, biorąc udział w zawodach etc. Bardzo w to wszedłem. Dla mnie te gry, szczególnie TF2(wersja vanilla) są po prostu tak pięknie zaprojektowane i nie wymagają od nikogo w drużynie dobrej gry czy nawet tego, by wszyscy wiedzieli co robią by dobrze się bawić. Można prowadzić drużynę z kilkoma niezłymi graczami, można się bawić na publicznych lub grać wyczynowo i gra się skaluje a jest bardzo dobrze zbalansowana. Zrobili kawał dobrej roboty. Te próby wykonania conc-jump’u na modemie 56k i pingu 500…to były czasy.

Poproszę o więcej na temat tego, że “wrogowie się nie odradzają”
Odradzają się. Każda grupa ma inny czas odrodzenia i generalnie gdy poruszasz się po okolicy i aktywujesz je o róznych porach, ich odrodzenie może również być przesunięte w czasie. Więc podczas swojego pierwszego przejścia w pewnym sensie przestawiasz odrodzenia(lub ustawiasz odliczanie).

Jak radzicie sobie z odradzaniem się wrogów w grze? Na przykład człowiek z magazynu GameStar wspomniał, że nie zauważył żadnych respawn’ów przez całe 2 dni, które spędził z grą[…]
Wszystko, co możemy napotkać w naszym żyjącym świecie odradza się w jakimś momencie, zwykle po około 2 dniach “w grze”. Możliwe, że był zaatakowany w jednym miejscu przez jakieś potwory, zabił je i 2 dni później odrodziły się na tym samym obszarze ale ten mógł być duży, lub mogły zostać zwabione przez coś w oddali. Mogło być tyle zmiennych. Nasz system jest naprawdę organiczny, nie chcieliśmy, żeby wyglądało to sztucznie, że potwór x zawsze jest w tym samym miejscu. Nasze potwory wałęsają się po okolicy i tak dalej.

Czy wiatr będzie miał wpływ na żeglowanie?
Nie, nie byłoby w tym zabawy gdybyśmy ciągle musieli patrzeć na kierunek wiatru – to byłoby zbyt realistyczne.

Czy łódki można uszkodzić wpadając na rafy czy skały? Czy będzie można je ulepszać?
Tak, możemy zniszczyć łódkę, jej części będą odpadać aż zaczniemy tonąć. Niezbyt idealna sytuacja więc lepiej być ostrożnym. Jest jeden typ łódki, bez ulepszeń.

Czy możesz przybliżyć wszystkie funkcjonalności łódek?[…]
Łódki są po to, żeby przenosić nas punktu A do punktu B i pozwolić na eksplorację oddalonych miejsc. Nadal możemy na nich walczyć podczas spotkań z latającymi stworzeniami, szczególnie syrenami.

Co zrobiliście by znak Axii był bardziej użyteczny?
Możesz użyć Axii by uspokoić swojego konia jeśli wrogowie podejdą blisko – koń ma licznik paniki i jeśli zajdzie on zbyt wysoko zostaniesz zrzucony(licznik ten można ulepszyć dając koniowi klapy na oczy). Axii pozwala również zmylić wielu przeciwników, możemy też sprawić, że będą walczyć przeciwko sobie(z bonusem dla wrogów pod wpływem Axii). Mamy również większą szansę na zabicie takich przeciwników jednym trafieniem. Podsumowując, Axii to bardzo dobry znak.

Jakie są alternatywne tryby użycia Quen i Axii?
Quen może eksplodować gdy zostanie zniszczony, to bardzo użyteczne gdy mamy wokół siebie kilku gości. Może też być użyte by oddawać nam HP za każdym razem, gdy zostaniemy trafieni. To bardziej defensywne podejście.

Co z fizyką niektórych assetów, jak np. stoły poddanych działaniu znaków, np. Aard?
Aard może oddziaływać na małe i średnie obiekty.

Chciałem zapytać w jaki sposób tym razem zaprojektowaliście znaki? Czy możesz krótko opisać ich rolę w grze(może jak z „używaniem Igni do podpalania gazów na bagnach”, co było wspomniane wcześniej) i jak je zbalansowaliście biorąc pod uwagę, że poprzednie części miały duży problem z balansem znaków i tym, by były one użyteczne i dawały radość z ich używania. Na przykład:
W Wiedźminie 1, Yrden i Axii były praktycznie bezużyteczne i Igni było OP(overpowered)
W Wiedźminie 2, Yrden miał pewne zastosowania, ale Quen był z kolei OP
Przyjrzeliśmy się temu co nie działało w poprzednich grach, dlaczego pewne znaki nie były używane tak często jak inne i dlaczego te OP były…no cóż, OP. Weźmy pod uwagę, że te OP – mimo że nudne – mogą być czasem ok, nie chcemy przecież karać ludzi i kazać im używać słabszych znaków tylko dlatego, że coś nie jest dobrze zbalansowane. Tak więc zamiast tego dodaliśmy tym znakom, które nie były często używane więcej zastosowań, mamy też ulepszenia i te, które były OP będą dobrze działać przeciwko grupowemu AI ale nie będą zbyt mocne.

Czy Quen będzie bardziej zbalansowany tym razem i nie będziemy mogli po prostu go spamować by wygrać[…]?
Quen nadal jest przydatnym narzędziem ale zbalansowanym. Jest użyteczny przeciwko grupom ale jeśli nie pójdziemy za ciosem to tylko spowalnia czas potrzebny do zabicia nas. Jest również dobry jeśli chcemy skupić się na przeciwniku bez ryzyka utraty równowagi/zachwiania się.

Czy czerpaliście inspiracje z nowej książki Sezon Burz? Na przykład, czy nowe potwory wprowadzone w książce lub nowe informacje o Wiedźminach jak znak Somne są obecne w grze?
Axii jest bardzo podobne do Somne i podobnie się go używa w walce(przynajmniej na bazowym poziomie).

Jaka logika stoi za tym, byśmy mogli wyuczyć się wielu umiejętności ale mogli używać tylko niektórych w tym samym czasie? Czy jesteście przekonani, że gracze nie będą mieli uczucia „jaka szkoda” jeśli chodzi o ten system?
W rzeczywistości jest to zrobione w taki sposób żebyśmy nie czuli się przytłoczeni, bawili się buildami jeśli chcemy. Możemy się skupić na stylu bardziej defensywnym jeśli wiemy jakiemu przeciwnikowi stawimy czoła lub bardziej agresywnym, z większymi obrażeniami, skupionym na jednym przeciwniku. Fajnie jest oglądać buildy innych ludzi

W pierwszych dwóch grach Geralt miał wiele pasywnych skilli i zdolności naraz. Teraz, gdy skille muszą być przypisane do aktywnych slotów – w jaki sposób chcecie zapewnić prawidłowy balans pomiędzy daniem graczom szansy na dopasowanie tego do własnych potrzeb a jednocześnie uniknięciem uczucia, że zbytnio ich ograniczacie?
To należy do kolesi z zespołu, takich jak Łukasz Wnęk, którzy próbują wielu kombinacji, spędzają godziny walcząc i testując wszystkie możliwe kombinacje. Mamy trochę ludzi w zespole, którzy są niesamowicie dobrzy w natychmiastowym odnajdywaniu kombosów, które są OP. : )

Jeśli chodzi o zbroje i aktywne sloty umiejętności, czy one naprawdę wpływają na twój gameplay (szybki, agresywny, defensywny, grupowy) i ile różnią się od siebie?
Tak, różne buildy mogą zmieniać na przykład staminę, która będzie lub przynajmniej powinna (zakładając, że dobrze to wykorzystasz) sprawić, że można być bardziej agresywnym, machając mieczami jak opętany. Na dodatek niektóre zbroje mogą zmieniać gameplay tak samo. Mamy także trzy zestawy zbroi dla Wiedźmina, które koncentrują się na szybkości, kolejny na obrażeniach, a jeden na magii.

W jaki sposób upewniliście się, że „Wiedźminskie Zmysły” nie będą po prostu funkcją typu «Naciśnij X, aby wygrać»?
„Wiedźminskie Zmysły” są w stanie Ci pomóc uzyskać więcej informacji lub zrozumieć otoczenie – w żadnym przypadku nie pomagają Ci wygrać, jest po to, aby zobaczyć i usłyszeć potwory w oddali, zobaczenie co Cię czeka, czego unikać lub pomoże Ci znaleźć okoliczne zioła, które są potrzebne do eliksirów. To fajne małe narzędzie i wszystko zależy od tego, jak go użyjesz.

Czy będziemy musieli użyć mechaniki „Wiedźminskich zmysłów” w zmyślny sposób w dowolnym momencie w grze, lub w zasadzie jest to po prostu ulepszony medalion (z W2), który jest używany do zaznaczenia rzeczy i pomaga postępować w trakcie śledztw?
To zależy, które questy, bo jak ich używasz podczas eksploracji zależy od Ciebie. W niektórych sekcjach trzeba go używać, ponieważ nie można wyobrazić sobie takich rzeczy jak na przykład zapachy.

Czy gracz może zrezygnować z „Wiedźminskich Zmysłów” całkowicie i zbierać odpowiednie informacje na podstawie wywiadów, źródeł, za pomocą logiki?
Możesz pominąć używanie „Zmysłów” w większości przypadków w questach, na przykład kiedy on sugeruje rozejrzenie się po okolicy – można znaleźć te informacje na różne sposoby, czasami po prostu dowiedzieć się, gdzie iść bez użycia mechaniki „Zmysłów”. Wymuszamy ich użycie tylko w kilku przypadkach.

Czy będą legendarne przedmioty jak Sihill, Księżycowe Ostrze i Aerondight oraz Zbroja Kruka w Wiedźminie 1?
Tak.

I zobaczymy inne szkoły wiedźminskie lub ich ruiny w Wiedźminie 3?
Inne szkoły są wspomniane.

Czy włosy postaci będą mokre w deszczu lub w wodzie? A ubrania? To znaczy, czy będziemy w stanie docenić subtelne różnice między suchym, a mokrym.
Jeśli zaczyna padać, powiedzmy podczas sceny dialogu, która jest na zewnątrz, widać ubrania wszystkich bohaterów (w tym Twoje) stają się mokre.

Czy są jacyś podróżni NPC w otwartym świecie, poza drogami, w lasach, lochach, jaskiniach… na których można natknąć się, podążających za swoimi zadaniami i przygodami?
Można spotkać wielu ludzi, którzy również mają swoje osobiste zadania i cele. Zadania te nie mogą nie obejmować walki z potworami, ale na pewno spotkasz wiele świetnych postaci na drodze i poza tymi drogami.

Można chodzić do przyjaciół i rodziny Geralta, jak Triss, Yennefer, Zoltan… kiedy tylko chcesz i rozmawiać z nimi, czy też znikają po krótkim czasie (jak w Wiedźminie 2)?
Z niektórymi z nich, jeśli ich spotkałeś.

Jak skomplikowane będą relacje z kobietami. Na przykład, jeśli Geralt będzie uprawiał seks z jedną dziewczyną lub prostytutką to inna się o tym dowie? Może to wprowadzić Geralta w kłopoty?
Nie wiem jak z prostytutkami, jestem człowiekiem typu „jeden facet-jedna dziewczyna’, ale na pewno jeśli ktoś wybiera kogoś ponad inną osobę, może to oznaczać mniej opcji – jak w prawdziwym życiu. 🙂

Damien, jakbyś opisał fizyczny rozmiar największego potwora, który możemy spotkać w grze?
a) 1 gryf
b) 2 gryfy
c) 3 gryfy
d) kurewsko wielki
Mamy potwory, które są większe od gryfa, więc powiedziałbym, że między b) i c), ale na pewno jest równy d).

Czy jest jakaś animacja dla picia eliksirów?
Nie – taka animacja podczas walki całkowicie przerywałaby przepływ doświadczeń, który chcemy, abyście mieli. [Walka] jest szybka, trudna, trzeba złożyć znak, użyć przedmiotu, ciąć, itp itd – nie ma miejsca na „poczekajcie na moje animacje picia”, AI by to nie obchodziło i całkowicie by was zaszlachtowało. Wiem, działa to w innych grach, ale te gry są o wiele bardziej hardcorowe niż my. 🙂
Słyszeliśmy wiele różnych wypowiedzi od deweloperów, w tym Twoją, o wielkości świata. Teraz, gdy premiera gry się zbliża, czy możesz oficjalnie oszacować jak wielka będzie powierzchnia lądu w W3, w porównaniu na przykład do W2, Skyrima itd.? Mogą to być na przykład km kwadratowe.
Powodem dla którego mogliście słyszeć różne liczby, jest to, że po prostu jest to bardzo trudne do obliczenia, mamy dużo lądu, ale i oceanów i małych wysp rozrzuconych wokół. Dlatego teraz podczas wywiadów, muszę po prostu powiedzieć „ogromny”, bo nie mam pojęcia. Zawsze, gdy próbuję go obliczyć, wychodzi mi „kurewsko ogromny”.

Czy w grze będą książki, które Geralt będzie mógł czytać (ze stronami, jak w Skyrim)? Jeśli tak, to jak wiele książek będziemy w stanie przeczytać? Dziesiątki? Setki?
Właściwie, to sam zostawiłem fluff na moje właściwe przejście gry, też chcę odkrywać nowe rzeczy. Przeczytałem tylko dwie, krótkie. Nie było stron, tylko przesuwanie tekstu z góry na dół. Bardzo podobały mi się te historie, które były wariantami współczesnych historii, ale dostosowane do naszej średniowiecznej scenerii. Nie wiem, jak wiele książek mamy, więcej niż 2 na pewno. 🙂
Dlaczego nie było prezentacji gry używając klawiatury i myszy? Irytujące, zwłaszcza dla tych, którzy chcą i będą grać na komputerze, a oni stanowią większość.
Mamy dwóch kolesi, którzy grają, gdy potrzebujemy nagrać gameplay. Oni grają z padami. Wiecie, że jesteśmy firmą nastawioną na PC-ty od początku, więc nie ma się o co martwić. Mieliśmy dużo więcej do udowodnienia w kwestii kontroli na konsolach.

Czy będzie wiele sytuacji, w których Geralt może rozwiązać problem bez przemocy? Jak to wpłynie opinię o Geralcie? Może niektórzy będą bać się go mniej i przez to atakować częściej?
Ludzie zawsze obawiają się Wiedźmina. Używając Axii przeciwko osobie, wystraszysz innych bardziej niż gdybyś walnął tą osobę za popatrzenie na ciebie. Będziesz musiał zagrać jeszcze raz i zrozumieć, że ludzie boją się Ciebie, niezależnie od tego, co robisz. Osobiście lubię grać spokojnie, ale czasami rzucę małą groźbę tu i tam.

W jaki sposób działa zapisywanie gry? Da się zastąpić poprzedni zapis? Albo skończymy na ogromnym stosie z zapisami gry jak w W2?
Możesz zapisać ręcznie oraz jest też automatyczny zapis, który zadziała w kluczowych momentach.

Czy możemy zablokować położenie kamery w pobliżu pleców Geralta i wyłączyć oddalanie się jej podczas walki?
Nie.

Jak otwarty świat wpływa na narrację fabuły? Czy wypełnianie zadań pobocznych będzie można odczuć jako opuszczanie głównej fabuły? Jeśli ktoś porzuci zadanie w połowie misji, czy odczuje konsekwencje tego w późniejszej części gry?
Wiesz, ciężko powiedzieć, ale co mogę powiedzieć, to to, że nie należy się martwić za bardzo, po prostu zagraj tak jak chcesz. To jest gra, ale i przygoda, po prostu pozwól się jej prowadzić.

Czy raw input będzie dostępne dla myszy PC? Czy będziemy w stanie przypisać wszystkie przyciski na myszy?
Tak, można przypisać wszystkie przyciski.

Czy podczas gry Cirillą, będziemy mogli uprawiać seks z Eredinem?
;___;

Na koniec, dziękujemy przedstawicielom forum Wiedźmina 3 za udostępnienie wywiadu dla Warowni. 🙂

Strony: 1 2