Wiedźmińskie

Siedliszcze

Rasy

humanyLudzie

Najliczniejsza i najbardziej rozpowszechniona rasa, która opanowała prawie cały Kontynent. Przybyła do świata Wiedźminlandu podczas Koniunkcji Sfer, by kilkaset lat później przybić okrętami do plaż Jarugi i Pontaru. Stamtąd właśnie zaczęła się ich ekspansja, której początki były wyjątkowo trudne. Aby przetrwać ludzie musieli stawić czoła obcym sobie rasom i stworzeniom, jak m.in. pokoniunkcyjnym potworom. Dzięki przewadze liczebnej i swoistej zawziętości wydzierali kolejno przedstawicielom Starszych Ras ich dawne ziemie wyganiając ich z z domów w niezamieszkane góry i lasy. Bunty nieludzi krwawo tłumili, co tylko zwiększało narastającą międzyrasową niechęć. Wkrótce istoty nienależące do gatunku ludzkiego stały się dyskryminowane i zostały zmuszone do zaakceptowania swej podrzędnej roli w społeczeństwie. Ludzie zaś rośli w siłę podbijając coraz dalsze terytoria i dzieląc się tym samym na różne plemiona i narody, m.in. północne (Nordlingowie), południowe, zerrikańskie i wiele innych. W tym też czasie zaczęto tworzyć pierwsze, starożytne królestwa. Obecnie ludzie kontrolują prawie każdą prowincję Kontynentu, są głównymi mieszkańcami miast i wsi oraz stoją na czele większości instytucji i organizacji. Ich relacje z Starszymi Rasami w dalszym ciągu pozostają napięte, czego skutkiem są różne formy prześladowań jak np. zamykanie nieludzi w gettach i urządzanie pogromów. Trzeba jednak zaznaczyć, że narody zamieszkujące południe Kontynentu oraz Wyspy Skellige są stanowczo bardziej tolerancyjne od swych pobratymców z Północy. Zamiast zwalczać Starsze Rasy postanowiły się z nimi zasymilować i częściowo przejęły ich kulturę.

elfka_2Elfy

Długowieczna rasa o pięknej fizjonomii oraz niezwykle dumnej postawie. Na Kontynent przybyły na swych białych okrętach na dobre tysiąc lat przed człowiekiem. Natknęły się tu na innych przedstawicieli Starszych Ras, z którymi toczyły wojny o terytoria. Wytworzyły na tych ziemiach jedną z najbardziej rozwiniętych cywilizacji, którą oparli na bogatej kulturze i sztuce. Ich wrażliwość na piękno odzwierciedlały budowane przez nie finezyjne miasta, pałace i ogrody. Duma i wyniosłość elfów sprawiały jednak, że nie miały one zbyt najlepszej opinii wśród innych ras. Lud elfów podzielił się podczas Koniunkcji Sfer – część z nich powodowana przepowiednią Itliny ewakuowała się do innego świata przybierając tym samym nazwę Aen Elle – Ludu Olch. Elfy, które pozostały (Aen Seidhe) musiały się zaś zmierzyć z nadejściem ludzi, którzy wyparli je z ich miast i zmusili do ucieczki w góry. Aen Seidhe były przez stulecia dziesiątkowane przez wojny, pogromy, głód i choroby. Ponieważ większość młodych przedstawicieli tej rasy zginęła w walkach z ludźmi, nie było komu spłodzić nowych pokoleń (elfie kobiety mają owulacje raz na dziesięć lat). Obecnie elfy stanowią mniejszość, są prześladowane i często żyją w podłych warunkach. Część z nich próbuje ułożyć sobie życie w ludzkich miastach, inne postanowiły zachować niezależność i skrywają się w niedostępnych lasach i górach jako wolne elfy. W czasie I Wojny z Nilfgaardem zaczęły tworzyć się komanda Scoia’tael, które podżegane przez cesarstwo uprawiają partyzantkę walcząc z ludźmi o wolność.  W wyniku poczynionych zasług na polu bitewnym cesarz Emhyr var Emreis oddał na użytek elfom Dol Blathanna – marionetkowe państwo rządzone pozornie przez Francescę Findabair.

krasnolud-02Krasnoludy

Jeden z najstarszych ludów zamieszkujących Kontynent. Przedstawiciele tej rasy charakteryzują się niskim wzrostem (przeciętny krasnolud sięga człowiekowi do piersi) oraz krępą budową ciała. Krasnoludy wyróżniają się ogromną siłą i wytrzymałością, która sprawia, że są zawołanymi piechurami. Jak wszystkie Starsze Rasy krasnoludy odznaczają się sporą długością życia, której wyznacznikiem są ich bujne brody. W przeciwieństwie do elfów lud ten dość chętnie asymiluje się z innymi rasami, nawet z ludźmi. W szczególnie dobrej komitywie żyją z gnomami, z którymi pracują w mahakamskich kopalniach i kuźniach eksportującymi oręż na całą Północ. Krasnoludy to praktyczny i racjonalny naród, który w ważnych sprawach zwykle kieruje się rozumem i logiką. Są przy tym jednak bardzo dumne oraz niezwykle czułe na punkcie własnego honoru, zwłaszcza jeśli chodzi o ich krasnoludzkie kobiety. Przedstawiciele tej rasy bywają świetnymi żołnierzami, doskonale znają się na wszelkich rzemiosłach oraz mają smykałkę do interesów. Zwykle nieco grubiańscy, szybko jednak dają się poznać z ich wesołej i rubasznej strony. Rodzimą ziemią krasnoludów jest Mahakam, jako że jednak ichnie społeczeństwo integruje się poprzez klany, nie mają oni problemu ze zmienieniem miejsca zamieszkania. Często więc bywa, że ci niscy ludkowie osiedlają się w ludzkich miastach, mimo że nierzadko stają tam celami szykan oraz pogromów. Niektórzy z młodych krasnoludów wstępowali do komand Scoia’tael, za co byli potępiani przez niektórych ze swych pobratymców, a zwłaszcza przez Brouvera Hooga – konserwatywnego starostę Mahakamu.

gnomGnomy

Gnomy były prawdopodobnie pierwszymi istotami, które pojawiły się w tej części Kontynentu. Mimo, że od krasnoludów są niższe i słabsze, to dorównują im wytrzymałością, a zręcznością znacznie ich przewyższają. Charakterystyczne dla gnomów są także ich długie, szpiczaste nosy zapewniające im godny pozazdroszczenia zmysł powonienia. Gnomy z natury są tajemnicze i nieufne wobec obcych, trzymają się zwykle blisko swoich pobratymców oraz krasnoludzkich kompanow. Z tymi ostatnimi zamieszkują wspólnie Mahakam, który uważają za swą historyczną krainę. W tamtejszych kuźniach tworzą jedne z najlepszych mieczy na świecie – gwyhyry, które same w sobie są najlepszym dowodem świetności ich kunsztu metalurgicznego. Gnomy odznaczają się także niebywałą inteligencją i zaradnością, dzięki czemu świetnie sobie radzą jako wynalazcy, kupcy, jubilerzy i bankierzy.

niziolekNiziołki

Przedstawiciele Starszych Ras o niskim wzroście oraz włochatych i wiecznie bosych stopach. Jest to naród bardzo gospodarny, dzięki czemu świetnie radzi sobie w profesjach takich jak rolnik, czy kupiec. Niedościgniona wśród innych ludów jest ich zwinność, której dorównać mogą jedynie niektórzy wiedźmini. Przekłada się to na ich prawie, że legendarną zdolność miotania wszelkiego rodzaju pociskami. Niziołki zazwyczaj prowadzą spokojne i mało awanturnicze życie. Tworzą wielkie rodziny, których członkowie rozproszeni są po całym świecie. Niektórzy przedstawiciele tego niskiego ludu dołączają do bojówek Scoia’tael.